Promotiefilms

Behalve speelfilms zijn er ook andere typen films, zoals promotiefilms. Een promotiefilm kan gebruikt worden om bijvoorbeeld een nieuwe speelfilm te promoten, maar je kunt natuurlijk ook iets anders onder de aandacht brengen met behulp van een promotiefilm, zoals bijvoorbeeld een product of dienst van een bepaald bedrijf.

Een trailer of promotiefilm

Om een speelfilm te promoten wordt er meestal gebruik gemaakt van een trailer. Dat zijn korte fragmenten uit de film die de kijker moeten aansporen om ook de rest van de film te willen kijken. Bij een promotiefilm gaat het erom dat de kijker ofwel gemotiveerd ofwel geïnformeerd wordt. Dat laatste is bijvoorbeeld van belang wanneer je een goed werkend CRM systeem wilt promoten of wilt uitleggen wat het systeem precies inhoudt. Elk CRM-systeem functioneert namelijk anders. Daarom is het prettig als de gebruiker weet wat hij kan verwachten. Welke functies biedt het CRM-systeem van Lime? Behalve het bijhouden van waardevolle klantcontacten geeft dit systeem ook een duidelijk overzicht van onder meer de contactgeschiedenis van iedere klant, salesopvolgingen, e-mails, taken, casemanagement, zaken, projecten en marketingactiviteiten. Dit kun je allemaal in een promotiefilm laten zien, waarbij je de kijker op een prikkelende manier informeert zodat hij of zij gaat beseffen hoe gemakkelijk en efficiënt een dergelijk systeem in feite is en mogelijk geïnteresseerd raakt in de aanschaf ervan.

Hoe bereik je je doelgroep bereikt

Wanneer je een promotiefilm hebt gemaakt, moet je eerst nagaan waar je jouw doelgroep kunt bereiken voordat je deze film ergens gaat plaatsen. Je zult moeten bedenken wat de beste strategie is. Je zou je promotiefilm op een social media kanaal kunnen plaatsen, maar welk? Voor B2B is LinkedIn een prachtig medium, maar ook YouTube of Instagram kan perspectief bieden. Zelfs Facebook wordt voor menig bedrijf steeds interessanter. Natuurlijk kun je de promotiefilm ook op je eigen website plaatsen, maar bedenk wel dat je op deze manier enkel de mensen bereikt die jouw website bezoeken.

Plaatsing op Facebook

Indien je ervoor kiest om je promotiefilm op Facebook te plaatsen, kun je deze het best direct uploaden. Als je een link naar de promotiefilm plaatst, wordt deze niet meteen op de tijdlijn afgespeeld. Je kunt ook een dedicated videotab aanmaken op je Facebookpagina. Denk vooraf goed na over de visuele kwaliteiten van je promotiefilm en bedenk dat bij een autoplayfunctie niet gelijk het geluid te horen is.

Waarom een promotiefilm?

Met behulp van een promotiefilm kun je op een simpele manier de meest ingewikkelde situaties uitleggen. De meeste mensen krijgen naar aanleiding van visuele beelden een beter begrip van zaken dan wanneer ze lange teksten moeten lezen. Immers, ‘een beeld zegt meer dan 1000 woorden’. Kortom, met een goed promotiefilmpje kun je een groot publiek bereiken.

Je kunt ervoor kiezen om zelf een promotiefilm te maken, maar het is misschien beter om daarvoor een deskundig bedrijf in te huren. Het hoeft echt niet veel te kosten, zoals sommige speelfilms een flink budget nodig hebben. Bedenk dat een deskundige er een waar kunststuk van kan maken dat soms niet eens onderdoet voor een speelfilm. Met behulp van een goede promotiefilm kun je uiteindelijk je omzet verhogen en kun je jouw naamsbekendheid enorm vergroten.

mts_wordx