Ontwikkeling van kinderfilms

Tegenwoordig leven we in een tijd dat niemand raar opkijkt als kinderen gebruik maken van een tablet of telefoon, soms zie je zelfs baby’s die filmpjes kijken op deze apparaten. Het is daarom ook geen vreemde ontwikkeling dat bedrijven hier op inspelen, waaronder filmmakers. Ondanks dat er steeds meer nieuwe kinderfilms verschijnen, zijn de oude klassiekers zoals ‘Jungle Book’ en ‘The Lion King’ nog altijd zeer populair. De nieuwe films richten zich op kinderen tot ongeveer 12 jaar oud en dit zijn meestal de films met het etiket ‘geschikt voor alle leeftijden’. De verhalen zijn vaak avontuurlijk, humoristisch en spannend en in de meeste gevallen kunnen de jongste kijkers er ook iets van leren. Aangezien kinderen gebruik kunnen maken van de eerdere genoemde apparaten, is het veel makkelijker om altijd en overal naar hun lievelingsfilm te kijken – denk maar aan een ritje in de auto. Daarnaast zie je ook dat winkelketens inspelen op de ontwikkelingen in de filmindustrie, door bijvoorbeeld artikelen te verkopen van ‘Frozen’ of ‘Cars’.

Leuk om te weten over tekenfilms

Veel van de nieuwe films zijn tekenfilms, deze worden tegenwoordig allemaal via de computer gemaakt. Vroeger werden deze prenten met losse tekeningen geproduceerd, zo moest men 24 tekeningen maken voor 1 seconde in de film. Dat zijn natuurlijk heel veel tekeningen en daardoor kostte het heel veel tijd en geld. Gelukkig kan dit tegenwoordig veel makkelijker en sneller door speciale computerprogramma’s te gebruiken. Ook de speciale effecten en de personages zelf komen veel meer tot leven met de moderne technologie. Tekenfilms zijn er niet alleen voor kinderen, ook veel volwassenen kunnen animatiefilms appreciëren. Sommigen richting zich in het bijzonder op de niet meer zo jonge kijkers, maar ook meekijken met de kinderfilms is voor vele ouders echt leuk. Dit is de reden dat tekenfilms ook wel familiefilms genoemd worden, want ze zijn geschikt voor jong en oud.

Wat gaat er gebeuren met de tekenfilms

In kinderfilms zit tegenwoordig vaak een vorm van educatie verwerkt. Zo zijn er films die de kleine kijkertjes iets willen leren over het milieu of het verschil tussen goed en kwaad. ‘Wall-E’ is een goed voorbeeld, deze film vraagt aandacht voor de gevolgen van milieuvervuiling en overconsumptie, je kan als kijker daarom ook niet ontkomen aan de duidelijke boodschap. Uiteraard wordt er ook nog altijd veel op de fantasie van kinderen ingespeeld, zoals dat vroeger ook gebeurde. ‘Beauty and the Beast’ is hier een goed voorbeeld van, een prinses die trouwt met een monster en zo de ware schoonheid onthult, blijft een tijdloos verhaal. De typische rode schoentjes van Dorothy met magische krachten in ‘De Tovenaar van Oz’, overtuigde vele kleine meisjes dan weer om zelf zo’n paar aan te schaffen. De verkoop van rode Schoenen voor kinderen schoot de lucht in! Ondanks dat er veel veranderingen zijn in de filmindustrie, zien we gelukkig dat de magie blijft bestaan.